Laden

Vertrouwd door velen

9,4

Trustpilot

Let op! Geld lenen kost geld

Datum: 10 september 2018
Door: Remko Colly

Blokkeren van creditcards is een schijnoplossing

Per 1 november kunt u nog maar 3 weken roodstaan op een creditcard van ICS (ICS geeft onder andere creditcards uit aan klanten van ABN Amro, Volksbank, Bijenkorf etc.). Hierna wordt de creditcard geblokkeerd. Dit alles met het nobele doel om wanbetalers te helpen van hun schulden af te komen. De blokkade vervangt de boete die eerder werd gegeven bij een betalingsachterstand. 

Een verstandig idee? Of toch niet?

Maar is deze wijziging in het beleid wel zo nobel? Ik neem u even mee in het verdienmodel van een creditcardmaatschappij. Deze maatschappijen verdienen allereerst aan het ‘abonnement’, u betaalt immers per jaar een bedrag om uw creditcard te mogen gebruiken. Soms betaalt u ook nog extra voor de afschriften. Ook de winkel waar u uw creditcard gebruikt, betaalt nog een commissie aan de creditcardmaatschappij over uw uitgave. En die commissie betaalt die winkelier uiteraard niet zelf, dat is allemaal doorberekend in de verkoopprijzen. U betaalt dit dus uiteindelijk gewoon zelf.

Momenteel werkt het zo: U doet aankopen met uw creditcard. Aan het eind van de maand betaalt u de aankopen die u heeft gedaan. Zonder rente. Zo simpel is dat. Behalve als u niet genoeg geld heeft, dan krijgt u een boete.

ICS stopt nu met het geven van deze boete, maar als u de kleine lettertjes goed bestudeert, krijgt u wel te maken met vertragingsrente en incassokosten. Dat is dus feitelijk gewoon hetzelfde als een boete, ze hebben het alleen een andere naam gegeven. 

Het lijkt er sterk op dat deze maatregel eerder genomen is om ‘goodwill’ te kweken bij de consument; dan dat het daadwerkelijk mensen helpt om van hun betalingsachterstand af te komen. Zolang creditcardmaatschappijen nog een rente hanteren van 10 tot 14% wanneer je gespreid wilt terugbetalen, komt dat niet echt overeen met het doel om mensen sneller uit de schulden te willen helpen. Zou ook gek zijn, want dat is waar de creditcardmaatschappijen hun boterham mee verdienen.

Zinloos voor bijna 94% van de consumenten

Veel consumenten hebben een creditcard om op maandbasis hun inkopen af te rekenen. Een consument kan dan kiezen om de rekening in één keer af te rekenen of gespreid terug te betalen. Gezien de hoogte van de rente die gerekend wordt voor het gespreid terugbetalen, 14%, kiezen alleen mensen voor die laatste optie die met hun rug tegen de muur staan. Consumenten die de rekening wel gewoon kunnen betalen, zullen nooit voor 14% rente kiezen. Eigenlijk is deze keuze dus geen keuze. De consumenten die hiervoor kiezen hebben niet het geld dat nodig is om de rekening te betalen en moeten noodgedwongen de 14% accepteren. 

Daarnaast zijn creditcardmaatschappijen niet goed op de hoogte van de financiële situatie van hun klanten. Zij kunnen niet aantonen dat hun klanten die ervoor ‘kiezen’ om gespreid terug te betalen, het krediet op een verantwoorde manier kunnen terugbetalen.

Aangezien ook creditcardmaatschappijen de wettelijke zorgplicht hebben om enkel verantwoorde kredieten te verstrekken, hebben zij nu deze maatregel bedacht. Ze slaan hiermee de plank volledig mis, want deze maatregel is bedacht voor een kleine groep wanbetalers, maar dient niet het belang van het gros van de creditcardafnemers. 

Auteur: Remko Colly

Remko is onze deskundige duizendpoot en creatieve motivator. Remko wil al onze klanten snel en foutloos helpen.

Specialisatie binnen De Nederlandse Kredietmaatschappij – Acceptatie van de aanvragen, Marketing
en financiële zaken

‘Mijn visie is dat veel klanten zelf kunnen bepalen welke lening het beste bij hun situatie past. Daar ben ik met De Nederlandse Kredietmaatschappij, als eerste in Nederland, gestart met het werken op basis van Execution Only. Door de website en het aanvraagproces dusdanig goed in te richten, kunnen we u ook via Execution Only leningen aanbieden tegen de laagst mogelijke rente.’

 

Actuele rentetarieven

Offerte aanvragen