Laden

Vertrouwd door velen

9,4

Trustpilot

Let op! Geld lenen kost geld

Datum: 2 november 2018
Door: Remko Colly

Onze visie over BKR registraties

De bekende financieel expert Annemarie van Gaal schreef onlangs een column over de werkwijze van het BKR, dat op zijn zachtst gezegd niet meer past bij de huidige consument. 

In dit blog de visie van De Nederlandse Kredietmaatschappij op BKR registraties.

Een negatieve BKR registratie heeft een enorme invloed op het leven van een consument. Een negatieve BKR registratie blijft namelijk 5 jaar aan je verbonden. Dit heeft tot gevolg dat het in deze 5 jaar heel ingewikkeld wordt om een hypotheek of iets anders waarvoor je kredietwaardigheid getoetst moet worden (zoals een mobiel abonnement of een consumptief krediet) af te sluiten.

Het lijkt erop alsof de registratiepartners van het BKR (de banken en instellingen die de registraties aanmelden, zowel positief als negatief) niet doorhebben wat de invloed van een BKR registratie is op de consument. Dat blijkt uit het feit dat registraties nog weleens worden gedaan zonder dat men ziet wat voor effect dit heeft op de consument. Daarnaast kun je je in sommige gevallen afvragen of het voorval waardoor men zich genoodzaakt voelt om een registratie te plaatsen, überhaupt wel in verhouding staat tot de effecten die een negatieve registratie op de consument kunnen hebben.

In het huidige systeem kan het voorkomen dat een klant bijvoorbeeld een goed lopende persoonlijke lening heeft en een geschil krijgt met Wehkamp over een pakketje dat niet geleverd is. De klant betaalt daarom de rekening niet. Wehkamp boekt de kosten van het pakketje in zijn kredietfaciliteit en als de klant dan zijn betaling uitstelt in afwachting van de uitkomst van dit voorval/geschil dan krijgt de klant krijgt uiteindelijk een negatieve BKR registratie. 

Het feit dat de klant al jarenlang een positief geregistreerde persoonlijke lening heeft lopen telt niet mee, door het geschil met Wehkamp is de negatieve registratie een feit en heeft de klant de komende 5 jaar last van deze registratie. 

Ook als het pakketje later toch nog ergens bovenwater komt en Wehkamp de kredietfaciliteit crediteert en het geschil dus opgelost lijkt te zijn, moet je er vaak toch nog zelf achteraan om ervoor te zorgen dat Wehkamp de negatieve registratie weghaalt bij het BKR en deze niet alleen voorziet van een herstelcode. Dan loop je later namelijk alsnog tegen problemen aan wanneer je kredietwaardigheid opnieuw getoetst wordt, bijvoorbeeld als je een hypotheek of een nieuw mobiel abonnement wilt afsluiten. 

Wanneer je inderdaad een wegingssysteem zou hanteren voor het registreren van leningen en daarbij een factor mee zou geven aan iedere lening, zoals Annemarie van Gaal voorstelt, dan zou een hoop ellende voorkomen kunnen worden.

De factor geeft dan aan in hoeverre een lening mee mag wegen in het afsluiten van bijvoorbeeld een hypotheek. Een studieschuld, als deze toch gemeld zou gaan worden bij het BKR, zou dan bijvoorbeeld de factor ‘0’ krijgen, terwijl een verzendhuiskrediet van bijvoorbeeld de Wehkamp factor ‘1’ mee zou krijgen. Zo krijg je écht een overzichtelijk en inhoudelijk beter beeld van iemands kredietwaardigheid én betaalmentaliteit. 

Daarnaast zou het goed zijn om de positieve registraties af te wegen tegen de negatieve registraties. In het bovenstaande Wehkamp voorbeeld zou het een groot verschil maken wanneer de goedlopende persoonlijke lening een zwaardere factor krijgt. De consument bewijst immers dat hij een trouwe betaler is en verantwoord met zijn lening omgaat. 

De negatieve registratie die ontstaan is vanuit een geschil (dat gebeurt regelmatig bij mobiele telefoons, postorder – verzendhuiskrediet en creditcards of betaalpassen) krijgt een veel lagere factor, waardoor de klant over het geheel genomen toch positief geregistreerd blijft staan.

Zo voorkom je dat een zoekgeraakt pakketje leidt tot het niet kunnen afsluiten van een hypotheek of lening in de komende 5 jaar. 

Met een wegingssysteem is het mogelijk om een goed overzicht te krijgen in iemands betaalmentaliteit en de kredietwaardigheid van een consument kan zodoende beter getoetst worden. 

En dat is tenslotte de bedoeling van een registratiesysteem toch? Niet het registreren om het registreren, maar het creëren van overzicht en duidelijkheid. 

Remko Colly

Partner en Directeur

Auteur: Remko Colly

Remko is onze deskundige duizendpoot en creatieve motivator. Remko wil al onze klanten snel en foutloos helpen.

Specialisatie binnen De Nederlandse Kredietmaatschappij – Acceptatie van de aanvragen, Marketing
en financiële zaken

‘Mijn visie is dat veel klanten zelf kunnen bepalen welke lening het beste bij hun situatie past. Daar ben ik met De Nederlandse Kredietmaatschappij, als eerste in Nederland, gestart met het werken op basis van Execution Only. Door de website en het aanvraagproces dusdanig goed in te richten, kunnen we u ook via Execution Only leningen aanbieden tegen de laagst mogelijke rente.’

Actuele rentetarieven

Vrijblijvend offerte aanvragen