Laden

Vertrouwd door velen

9,4

Trustpilot

Let op! Geld lenen kost geld

Datum: 28 november 2017
Door: Remko Colly

Geen kredietwaarschuwing op Google Shopping

De slogan “geld lenen kost geld” moet verplicht worden vermeld bij en op alle reclame- en communicatie-uitingen betreffende leningen en kredieten, volgens regelgeving van de AFM. Dat geldt sinds 1 mei van dit jaar ook voor providers van mobiele telefoons, die in combinatie van een abonnement een mobiele telefoon aanbieden met een waarde hoger dan € 250,=. Providers van mobiele telefoons blijken deze regelgeving niet zo nauw te nemen als je de aanbiedingen op de Google Shopping pagina bekijkt.

Waarschuwing telefoonkrediet

Bij aanbiedingen van smartphones in combinatie met een abonnement, op de Google Shopping pagina, staat niet de vereiste kredietwaarschuwing. Nieuwsprogramma RTL Nieuws constateerde het ontbreken van de kredietwaarschuwing op de Google Shopping pagina. Bij geen van de advertenties stond de melding: “Let op! Geld lenen kost geld”. De betreffende providers, T-Mobile, KPN, Tele2 en Belsimpel, geven aan dat er geen mogelijkheid is om deze waarschuwing op te nemen in hun advertentie op Google. Een makkelijke manier om niet aan de regelgeving te hoeven voldoen.

Let op! Geld lenen kost geld

Bij de aankoop van een mobiele telefoon gecombineerd met een abonnement sluit je een lening af en deze lening wordt gemeld bij het BKR. Je ontvangt hiervoor een positieve registratie. Wat consumenten nog steeds niet altijd beseffen is dat je door deze lening minder kunt lenen in geval van een nieuwe hypotheekaanvraag. Daarom is de waarschuwing zo belangrijk; consumenten moeten zich realiseren dat ze een lening afsluiten, al is het voor slechts een paar honderd euro.

AFM spreekt providers aan

De AFM gaat de providers, die nu in overtreding, zijn aanspreken op de betreffende advertenties zonder kredietwaarschuwing. De providers hebben inmiddels op eigen initiatief of hun advertentie offline gezet of de waarschuwing in de titel van de advertentie opgenomen. Wellicht dat er ook gesprekken komen met Google zodat er wel een mogelijkheid ontstaat om de kredietwaarschuwing of een rentetabel op te nemen.

Auteur: Remko Colly

Remko Colly (13-12-1965) is sinds 14 april 2009 directeur van De Nederlandse Kredietmaatschappij. Zijn doel is om zoveel mogelijk klanten snel, punctueel en foutloos te helpen en een voordelig en verantwoord krediet voor hen af te sluiten. Creatief, ondernemend, doortastend en vasthoudend zijn karaktereigenschappen van deze consumptief krediet specialist.

U kunt contact met Remko opnemen via rcolly@dnkm.nl

 

Actuele rentetarieven

Offerte aanvragen