Laden

Vertrouwd door velen

9,4

Trustpilot

Let op! Geld lenen kost geld

Datum: 2 oktober 2018
Door: Michel Vrenegoor

Consumptieve kredieten in 2019

De derde dinsdag in september is weer voorbij. De troonrede is voorgelezen. Misschien heeft u ook de consumptieve kredieten voorbij horen komen en weet u niet meer hoe het nu allemaal precies zit. Tijd om de balans op te maken. 

Thuiswinkelorganisatie bij gedragscode VFN

Thuiswinkelorganisaties (zoals Wehkamp) dienen zich aan te sluiten bij de gedragscode van de Vereniging van Financieringsmaatschappijen (VFN). Dit betekent dat klanten die niet in aanmerking komen om een lening op een verantwoorde manier af te sluiten (volgens de normen van het Nibud en VFN), nu ook geen creditcard, postorderkrediet of winkelpas kunnen afsluiten. Voorheen was dit vaak nog wel mogelijk, omdat deze organisaties een veel soepeler acceptatiebeleid hadden. In de toekomst kun je dus enkel nog verantwoorde leningen afsluiten.

Aanscherping van gedragscode 

De aanzet wordt gegeven om de gedragscodes van de VFN en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) verder aan te scherpen. Vermoedelijk wordt nu ook gekeken naar de roodstanden, daar roodstaan ook een vorm van kredietverstrekking is. Ook in dit geval zou het logisch zijn dat enkel consumenten die voldoen aan de normen van het Nibud/VFN in aanmerking komen om rood te staan. De NVB hanteert deze normen nu niet. 

Politiek gezien is dit een gevoelig standpunt, omdat roodstaan een grote bron van inkomsten is voor de banken.

Klanten met een betaalachterstand

Een zorgvuldigere omgang van kredietverstrekkers met klanten met een betaalachterstand wordt in 2019 een belangrijk speerpunt. Wanbetalers moeten niet direct het mes op de strot krijgen, maar de banken worden geacht om samen op te trekken. Wat is de reden dat de klant niet betaalt? Hoe staat het ervoor met de inkomsten en vaste lasten van de klant? Kortom, de banken moeten hun zorgplicht in acht nemen, meedenken aan een oplossing en maatwerk bieden aan de consument.  

Wettelijke maximale kredietvergoeding

Vanaf volgend jaar zullen kredietverstrekkers zich moeten houden aan de wettelijke maximale kredietvergoeding van 14% op jaar basis. Dit betekent dat kredietaanbieders geen extra kosten in rekening mogen brengen boven die 14%, ook niet bij achterstanden. 

Goede keuzeomgeving aanbieden

Kredietverstrekkers en intermediairs van consumptieve kredieten zijn verplicht om een goede keuzeomgeving te bieden voor hun klanten. Dat betekent dat er op generlei wijze gemanipuleerd mag worden, bij het verstrekken van informatie. Volgens het ministerie hebben kredietaanbieders als stappen gezet om klantgerichter te werken en minder aan te sturen op hoge en langlopende leningen. Van aanbieders van verzendhuiskredieten verwacht de minister extra aanpassingen om het percentage betalingsachterstanden terug te dringen. Daarnaast doet hij een oproep aan de gehele branche om de klant centraler te zetten in de gedragscodes. 

Onderzoek naar kredietwaarschuwing alternatief

De slogan ‘geld lenen kost geld’ blijkt niet het effect te hebben op het gedrag en de houding van de consument bij het afsluiten van een lening, als beoogd. Daarom wil minister Hoekstra af van deze slogan en daarvoor in de plaats moet er een meer effectieve kredietwaarschuwing komen. Dit om kwetsbare mensen te beschermen tegen torenhoge schulden. 

Beter bescherming consument

De consument dient beter beschermd te worden door het wetsvoorstel ‘herziening van het beslag- en executierecht’. Vermoedelijk zullen klanten die door de facts of life, zoals een scheiding, arbeidsongeschiktheid, overlijden of het verliezen van hun baan, in een problematische schuldsituatie terecht komen, beter beschermd worden. Wanneer er niet tot nauwelijks uitzicht is op herstel, zal er niet meer zomaar beslag en executierecht toegepast mogen worden. Ook in dit geval wordt er een beroep gedaan op de zorgplicht van de kredietverstrekker. 

De minister heeft drie beleidsdoelstellingen aangekondigd om de consument beter te beschermen in het leenproces, te weten:

  • In de leenomgeving wordt niet gestuurd in de richting van een hoger leenbedrag of een langere looptijd
  • Aanbieders worden geacht niet het beeld neer te zetten dat lenen ‘normaal'
  • De leenomgeving dient dusdanig ingericht te zijn dat consumenten beseffen dat ze een lening afsluiten met bijbehorende verplichting deze lening terug te betalen, inclusief rente

Michel Vrenegoor

Partner en Hoofd Acceptatie

Auteur: Michel Vrenegoor

Michel is een echte allrounder. Hij weet alles over kredieten. Of het nu gaat om een persoonlijke lening, een doorlopend krediet of een combinatiekrediet voor consumenten, u moet bij Michel zijn. Michel is vriendelijk, geduldig en heeft altijd tijd voor een praatje of een luisterend oor.’

Specialisatie binnen De Nederlandse Kredietmaatschappij –Acceptatie van de aanvragen, het uitbrengen via e-mail en Mijn DNKM van de overzichten met daarin de mogelijkheden van onze partnerbanken.

‘Ik zorg ervoor dat u in één oogopslag alle mogelijkheden goed kan vergelijken en dat u de juiste keuze kan maken. Ik vind het echt belangrijk dat u een lening afsluit die bij uw wensen past.’

Vrijblijvend offerte aanvragen