Laden

Vertrouwd door velen

9,4

Trustpilot

Let op! Geld lenen kost geld

Datum: 23 maart 2018
Auteur: Michel Vrenegoor

Telecombedrijven stoppen met vooraf invullen

Vrijwel alle telecomaanbieders maken gebruik van het vooraf invullen van bedragen bij de inkomsten en lasten op hun website, gebaseerd op de gezinssituatie van de klant. De klant moet vervolgens zelf deze bedragen aanpassen naar zijn persoonlijke situatie.

Uit onderzoek blijkt nu dat klanten deze aanpassing vaak niet maken en de doorgegeven inkomsten en lasten dus niet stroken met de realiteit. Hierdoor stijgt het risico op overkreditering.

Sinds 2017 houdt de AFM toezicht op alle telecomaanbieders in Nederland. Wanneer een telefoon op afbetaling wordt gekocht, van meer dan €250,-, en de klant dus in maandelijkse termijnen voor zijn mobiele telefoon betaalt, moeten de telecomaanbieders verplicht de kredietwaardigheid van de klant toetsen. Zij zijn verplicht om te vragen naar de maandelijkse vaste lasten en het inkomen van de klant. Dit alles om ervoor te zorgen dat klanten een verantwoorde lening afsluiten.

Door het vooraf invullen van de gegevens, vermindert de betrouwbaarheid van de kredietwaardigheidstoets, zo blijkt uit onderzoek van de AFM in combinatie met een telecomaanbieder.

Tevens is het van groot belang dat klanten zelf goed kunnen bepalen of dergelijke betaalverplichtingen ook daadwerkelijk goed binnen hun eigen inkomsten en vaste lasten passen. Wanneer gegevens van tevoren zijn ingevuld, wordt daar onvoldoende over nagedacht.

Dit geldt ook voor klanten die een lening of consumptief krediet willen afsluiten. Zeker wanneer het afsluiten van deze kredieten op basis van execution only gaat. In die gevallen maakt de klant geen gebruik van een adviseur en bepaalt de klant zelf of de lening past binnen zijn persoonlijke situatie, zijn inkomsten en zijn vaste lasten. Dan is het extra belangrijk dat de klant een goede overweging kan maken met behulp van een betrouwbare kredietwaardigheidstoets, om zo een verantwoorde lening af te kunnen sluiten.

Naar aanleiding van dit onderzoek naar het vooraf invullen van bedragen op een website, heeft de AFM besloten dat telecomaanbieders moeten stoppen met dit vooraf invullen op hun websites. De telecomaanbieders hebben deze opdracht opgevolgd.

Auteur: Michel Vrenegoor

Michel is een echte allrounder. Hij weet alles over kredieten. Of het nu gaat om een persoonlijke lening, een doorlopend krediet of een combinatiekrediet voor consumenten, u moet bij Michel zijn. Michel is vriendelijk, geduldig en heeft altijd tijd voor een praatje of een luisterend oor.’

Specialisatie binnen De Nederlandse Kredietmaatschappij –Acceptatie van de aanvragen, het uitbrengen via e-mail en Mijn DNKM van de overzichten met daarin de mogelijkheden van onze partnerbanken.

‘Ik zorg ervoor dat u in één oogopslag alle mogelijkheden goed kan vergelijken en dat u de juiste keuze kan maken. Ik vind het echt belangrijk dat u een lening afsluit die bij uw wensen past.’

 

Offerte aanvragen